Home CryptoCurrency | מטבעות קריפטו חלק ז’ | פתיחת ארנקי Metamask | Trust Wallet – הסבר על dapps | Tokens on Blockchain | Smart Contracts | Gas Limit | ERC-20 | BEP-20

חלק ז’ | פתיחת ארנקי Metamask | Trust Wallet – הסבר על dapps | Tokens on Blockchain | Smart Contracts | Gas Limit | ERC-20 | BEP-20

0 comment
נהנתם מהמאמר ? שתפו אותו!


**כל הנעשה במאמרים אלו הוא על אחריותכם בלבד וכל המלצה כאן היא בגדר הצגה תאורטית בלבד**

מאמר זה הוא חלק קטגוריית מאמרים בתחום מטבעות הקריפטו, לחצו כאן למעבר לקטגוריה


 

Metamask

הוא ארנק חם אשר מותקן כתוסף לכרום או אפליקציית אנדרואיד או אפל, נוסף על כך הם הוציאו גם אתר בכתובת https://portfolio.metamask.io/.

Metamask הוא ארנק המתחבר לרשת הבלוקציין של Ethereum וכל Tokens שרצים על גבי הבלוקציין של Ethereum (אסביר מה הכוונה בכך בהמשך) היכולת שלו להתחבר ל dApp קיצור של decentralized applications, זה אומר שהמתוך הארנק ניתן לקנות, להחליף, למכור מטבעות אשר רצות על הבלוקציין של אתריום.

בגלל שMetamask הוא ארנק הפועל על  ERC-20 token (אסביר בהמשך) לא ניתן להוסיף את bitcoin blockchain network אלא רק רשתות בלוקציין הפועלות על איתריום.

רשימה של הרשתות:

Ethereum
Binance Smart Chain (BSC)
Polygon
xDai
Fantom
Arbitrum
Avalanche
Huobi ECO Chain (HECO)
Optimism
Kovan Testnet

— חשוב לזכור, כל הרשתות האלו הן על בסיס רשת הבלוקציין של אתריום – חשוב לזכור זאת שאם אתם רוצים לסחור מטבעות מגוונים התקינו את Trust Wallet

–.בהמשך המאמר אסביר על פתיחת ארנק מסוג Metamask

Trust Wallet

הוא ארנק חם מהנפוצים בשוק בדומה ל Metamask הוא מבצע אינטראקציה עם decentralized applications שברשתות הבלוקציין השונות, לעומת Metamask הוא יודע לעבוד כמעט בכל רשת Blockchain כמו

 

Bitcoin (BTC)
Ethereum (ETH)
Binance Smart Chain (BSC)
Cardano (ADA)
Solana (SOL)
Polkadot (DOT)
Ripple (XRP)
Litecoin (LTC)
Dogecoin (DOGE)
Stellar (XLM)

Binance Network Chain & Binance Smart Chain

באפריל 2018 החליטו Binance שהם אחת הבורסות הגדולות בעולם להקים בלו’ציין משלהם שיהיה יכול לקבל תעבורה גדולה של מידע ולהיות מהיר.

בגלל ש Binance Network Chain לא תמך ב”חוזים חכמים” Smart Contract הם הקימו את Binance Smart Chain בספמטבר 2020, הם החליטו שהבלוקציין לא יעבוד לא ב Proof of work או ב Proof of stake אלא במנגנון אחר בשם Proof of stake Authority.
Proof of stake Authority אומר שהבלוקים מאומתים ע”י Node ספציפיים בשם Validators , רק 21 Node כאלו פעילים אותם 21 “מאמתים” נבחרים ע”י Node אחרים שבודקים שאותם 21 מאמתים מחזיקים בהכי הרבה מסוג המטבעות של הרשת המטבע BNB (פעם ביום יבחר מאמת אחר).

בגלל שמדובר בכמות Node נמוך אשר מאמתים את הבלוקציין ובנוסף בPOS אין רווח של כרייה אלא רק קבלת העמלות ניתן לבצע העברה של טרנזקציות בצורה מהירה יותר, אך בגלל שכמות מאמתים נמוכה – זה  גם מוריד מרמת האבטחה של הבלוקציין.

הבעיה הזו אינה קיימת ב BNB כיוון שאותם 21 מאמתים יכולים להגדיר את ה Node שלהם במחשבים שאינם מחשבים אישיים אלא בשרתים חזקים פי כמה מונים ולכן בעיה זו אינה קיימת ב BNB.

ב BNB מוגדר 30 מיליו GAS Limit ואילו באתריום הוא עומד על 13.5 מיליון Gas Limit, זה גם יוצר מצב בו המידע גדל פי 10 מהר יותר מהבלוקציין של אתריום.
בלוק של BNB שוקל 40,000 Bytes והבלוקציין של BNB גדל ב.15GB בכל יום כך בשנה אחת יותר מ400GB ולכן מחשבים של משתמשים רגילים (מחשבים אישיים) אינם יכולים “לעמוד” בנפח המידע.

Gas Limit

Gas הוא יחידת מידע המודדת את כמות כוח החישוב הדרוש לבצע פעולה בתוך רשת הבלוקציין , ביצוע של טרזנקציות ופעולות נוספות.
השם Gas מגיע מהכוונה של דלק שכן דלק מניע את המכונית וכל מכונית דורשת כמות דלק שונה.

Gas Cost – אם ננסה להבין עלויות של Gas נניח שעלות בדיקה של יתרות של חשבון איתריום הוא 500 Gas ואילו לבצע טרנזקציה עולה 25000 Gas ואילו ביצוע מסובך יותר של “חוזה חכם” יכול להגיע למאות אלפי Gas.
חישוב העלות הוא נניח עלות הטרנזצקיה ב Gas והכפלה במחיר ה Gas.

עלות של Gas נמדד ב GWEI והוא נגזרת של מחיר האתריום ב 0.00000001ETH

1 GWEI שווה ל 0.00000001ETH = זאת אומרת שאם טרנזקציה עולה 25 אלף נכפיל אותה ב 1GWEI

עכשיו נחשב למשל העברה בודדת של 1,000 דולר של אתריום’ נניח שמחיר ה Gas הוא כעת 150GWEI ועלות העברה הוא 25000 Gas

Gas price = 150GWEI

Transaction Gas cost = 25000GAS

150GWEI X 25000GAS = 3,750,000GWEI

3,750,000GWEI = 0.00375ETH

זאת אומרת שעלות הטרנזקציה היא 0.00375ETH שזה 7$, מבצע הטרזקציה ישלם מתוך ה 100 דולר עלות 7 דולר בשביל לבצע את הטרנזקציה.
על מנת להוזיל עלויות, מערכת נותנת למבצע העברה אופציה לבחור בין 3 מהירויות העברה – איטי, בינוני ומהיר – מהר יותר, יותר עלות.

גם אם מבצעים העברה של מטבע אחר על גבי הבלוקציין של אתריום, נניח מטבע כמו ChainLink העלות של ה Gas תיהיה ב Ethereum ולכן אתם תהיו חייבים להחזיק גם מטבעות אתריום בשביל לבצע העברה של מטבעות אחרות הנמצאות בבלוקציין של אתריום

Mempool

כל הטרנזצקיות הממתינות בכל בלוקציין וכרגע בדגש על אתריום מגיעות ל Mempool שם הם ממתינות להכנס לבלוק הבא.
הכורים מכניסים את הטרזקציות לפי סדר שווי ה Gas Price של כל טרנזקציה – בשפה פשוטה – ככל שהעמלה גבוהה יותר כך היא תכנס מהר יותר לבלוק הבא.
הסיבה היא שהכורים מוגבלים לכמות הטרנזקציות שהם יכולים להכניס לבלוק אחד והוא נמדד ב Gas נכון להיום כורים מוגבלים ל 30M Gas limit (כמות של 30 מיליון Gas).

נניח שטרנזקציה עולה 25,000 אלף Gas, זה אומר שהכורה יכול לכול בבלוק 1,200 טרנזקציות, כך שהכורה יבחר לפי סדר יורד את הטרזנקציות עם העמלה (Gas fee) הגבוהות ביותר תחילה וסה”כ 1200 טרנזצקיות כך שכל טרנזקציה שהמעלה שלה נמוכה, לא תכנס לבלוק הבא.
לכן כאשר יש פעילות גבוהה ברשת הבלוקציין של אתריום, עלות ה Gas Fee תעלה כיוון שאתם “נלחמים” עם עוד אנשים שרוצים לבצע העברה וכאשר אין הרבה פעילות, יש פחות טרנזצקיות וכך גם סכום נמוך של עמלה יכול להכניס את הטרנזצקיה לבלוקציין.

בגלל שאתריום משמש גם בחוזים חכמים ועוברים על גבי הבלוקציין שלו עוד מטבעות, NFT ועוד התעבורה בו גדולה כל כך עד שהעלויות של ה Gas Fee נחשבות לגבוהות במיוחד.

כמה גבוהה? יכול להגיע לעלות של 10$ לביצוע טרנזקציה אחת.

Smart Contracts

חוזים חכמים קיים בבלוקציין נוספים חוץ מאתריום, אך בהסבר כאן נתעמק בחוזים החכמים הנמצאים באתריום.
חוזים חכמים אפשר לדמות למכונת משקאות נניח כמו משקר, כאשר אתם מגיעים למכונה, אתם צריכים להכניס מטבע, אחרי הכנסת המטבע המכונה תבדוק איזה מטבע הוכנס וגם תוודא שמטבע נכון הוכנס, נניח 10 שקלים.
לאחר מכן תוכלו לבחור את המשקה הרצוי נניח פפסי, המכונה תבצע שחרור של אותו המשקה, כל הפעולות האלו הן למעשה קוד מוגדר מראש המגדיר מה מותר ומה אסור, אם הכנסתם 10 שקלים ופפסי עולה 15 שקלים המכונה לא תביא לכם את המשקה אלא רק מוצר העולה פחות מהמטבע שאותו הכנסתם.
כך למעשה גם חוזים חכמים, הם למעשה “יושבים” ע”ג רשת הבלוצקיין של אתריום, אך הם חוקים והגדרות הכתובים בקוד, ההתבססות שלהם הבלוקציין היא להעזר ביכולות שלו (אימות, ווידוא, טרנזקציות ועוד) ובכך לחסוך למתכנת הקמה של בלוקציין משלו.

חוזה נכתב בשפת התיכנות של הבלוציין שלאתריום בשפת Solidty וברגע שנכתב ועלה לבלוקציין לא ניתן לשנות אותו.

החוקים האלו משולבים ביחד עם הבלוקציין בשביל ליצור הסכמים כמו NFT או החלפת כספים (DEX) decentralized exchanges
על מנת להחליף מטבע אחד באחר, אנחנו צריכים חוזה, החוזה הוא ההגדרה שאומרת שאני מעביר מטבע תמורת מטבע אחר וזה אחת הדוגמאות לשימוש של חוזה חכם.

בשביל להבין אך Smart Contract עובד בעולם הקריפטו צריך להבין תחילה את המושג DEFI

DEFI – decentralized finance

הוא היכולת בעזרת חוזים חכמים ליצור מצב של החלפה כדגומת הפרוטוקול UniSwap או PancakeSwap , יכולת זו מאפשרת לכם להחליף מטבע אחד באחר בעזרת חוזה חכם.

האתר של PancakeSwap

https://pancakeswap.finance

אז מה מיוחד פה אתם שואלים? עד כה בשביל להמיר מטבע אחד באחר, הייתם צריכים לבצע Convert באחד מהבורסות הקיימות (Binance,Kraken) והם היו המתווכים באמצע, בעזרת חוזה חכם ושימוש של DEX ובשמו הגדול יותר DEFI ניתן כעת לבצע החלפה של מטבעות ישירות בעזרת חוזה חכם, כך שאנחנו מבטלים את “המתווך” עדיין נצטרך לשלם עמלה על מנת שהמטבע שאותו אנחנו מחליפים יעבור אלינו ועמלה שהוא יומר אל הארנק שהסכים לבצע את ההחלפה.

נניח ואתם משתמשים ב TrustWallet שארחיב עליו בהמשך ורוצים לבצע החלפה של מטבע מסוג אתריום לשיבא אינו

Ethereum -> Shiba inu

ההחלפה תבוצע ע”י חוזה חכם בעזרת אחד מהפרוטוקולים הבאים Uniswap או PancakeSwap

  1. אתם תכניסו את כמות האתריום שאתם רוצים להחליף תמורת Shiba Inu
  2. Trustwallet פונה לאותו DEX’s smart contract שהם ( Uniswap או PancakeSwap) ובודק את מאזן האתריום שלכם
  3. הארנק Trustwallet בעזרת DEX מחפש אדם אחר אשר רוצה להחליף Shiba Inu תמורת אתריום עם Fee דומה
  4. ברגע שנמצא אדם כזה, החוזה החכם מופעל ו”חותם” בינכם את העסקה

 

USDT in the multiple blockchain

USDT הוא מטבע הצמוד לדולר האמריקאי, כמה שווה דולר אמריקאי כך שווה USDT 1.

בהמשך המאמר אחרי שתפתחו ארנק תוכלו להבין מהו SWAP אך בגדול –  יש 2 סוגים של USDT האחד נמצא ברשת הבלוצקיין של אתריום והשני נמצא ברשת הבלוקציין של BNB

אם תכנסו ל Ethereum network תוכלו להבחין שאתם יכולים לבצע החלפה של איתר ל USDT ואם תכנסו ל BNB Network תוכלו להבחין שגם שם אפשר להחליף BNB תמורת USDT ועכשיו מגיע הרגע המבלבל! – אלו לא אותם מטבעות, שניהם מקובעים לדולר האמריקאי ומתפקדים באותה הדרך.

אבל שניהם נמצאים כל אחד בבלוקציין אחר ולכן אם יבקשו ממכם להעביר לארנק מסוים USDT אתם צריכים לדעת על איזה פרוטוקול מדובר BEP20 או ERC-20 והדרך היחידה היא להשתמש בפונקציה שנקראת cross-chain bridge.

אחרי שהבנו שיש 2 סוגי מטבעות של USDT שהם זהים אבל לא באותו הבלוקציין נבין מהוא ERC-20 ו BEP-20

ERC-20 & BEP20

ERC-20 הוא סטנדרטטכני לכיצד לבצע “חוזים חכמים” ברשת הבלוקציין של אתריום.
BEP-20 הוא סטנדרטטכני לכיצד לבצע “חוזים חכמים” ברשת הבלוקציין של BNB smart chain
שני הסטנדרטים הללו מבצעים לרוב חוזים חכמים של Tokens מסוג מטבעות.
לדוגמה USDT הוא Token היושב על גבי הבלוקציין של אתריום או BNB , זאת אומרת שהוא מטבע שאין לו בלוקציין משלו כמו אתריום או ביטקוין.

Metamask

את הארנק תוכלו להוריד בכתובת

https://metamask.io/download/

חשוב ביותר!!

לאחר התקנת הארנק Metamask או Trustwallet אתם תתבקשו להעתיק את ה Passphrase Seed – אני מדגיש! אם תאבדו את ה Seed (מקבץ של 25 מילים) ביום שימחק לכם הארנק מהטלפון או הטלפון יאבד\יגנב\יהרס – לא יהיה לכם גישה יותר לארנק וכל מה שהיה בפנים יאבד!!!
קריטי קריטי לשמור את ה Seed במקום בטוח!!

ההמלצה שלי היא להתקין את Metamask על הטלפון בלבד, מניסיון שלי, יש חוסר סינכרון בין המחשב (דפדפן) לאפליקציה, זה לא אומר שהמטבעות לא נמצאים בארנק בטלפון ומחשב כן, אך חוסר התיאום גורם לכך שצריך להזין את ה Contract בכל פעם שמבצעים עסקה במכשיר השני על מנת להציג את כמות הטבעות שברשותנו

כעת נעבור אל האפשרויות בMetamask באנדרואיד (זהה גם באייפון)

כאשר אתם בארנק של Metamask יופיעו לכם רשתות בלוקציין שונות, כל הרשתות הן על בסיס האתריום או רשתות שMetamask תומך בהם כמו BNB – הבלוקציין של Binance

נניח ואתם רוצים לקנות Polygon (בעבר MATIC) אתם תצטרכו להכנס לרשת של Polygon

כעת אפשר לבצע לחיצה על Buy ואז לרכוש פוליגון

חשוב לזכור! אם רכשתם פוליגון , לא תוכלו לבצע החלפה שלו על ביטקוין או החלפה של המטבע על מטבע שאינו נמצא בבלוקציין שבו אתם נמצאים!

נעבור עכשיו על הכפתורים הראשיים במערכת

קניית מטבעות:

נניח ואתם נמצאים ב Polygon Network זה אומר שאתם יכולים לרכוש Matic שהוא Polygon או כל מטבע שיושב על הבלוקציין של פוליגון לכן נתחיל מהפשוט ביותר Buy, לחיצה על Buy יציג את האופציות שדרגם את יכולים לקנות גוגל פיי או כרטיס אשראי, בחרו את האפשרות הנוחה לכם.
במדריך כאן הצגתי רכישה של פוליגון, ההמלצה היא לקנות BNB שכן ברכישה של BNB תוכלו לבצע החלפה להמון סוגי מטבעות

כעת תוכלו להבחין שיש מינימום של קניה, המינימום הוא 70 או 110 ש”ח תלוי בצורת הקניה, נניח שאנחנו רוצים לרכוש מטבעות ב 100 שקלים

כעת נבחר חברה שאיתה נבצע את הקניה של מטבעות הקריפטו תמורת כסף פיאט (כסף כמו דולר או שקל), בחרתי למשל את Moonpay.
כעת נוכל להבחין בלחיצה על Done שהמערכת בדקה מה המחיר בשקלים כמה עמלת Fee של הטרנזקציה וכמה עמלה של הולכת לחברת Trustwallet ו Moonpay, זאת אומרת שלא תקבלו X מטבעות תמורת 100 שקל, אלא 100 שקל פחות העמלות ואז חישוב של המטבעות.

נעבור לBinance BNB network

כעת כאשר תלחצו על Buy ,תוכלו להבחין שאתם יכולים לקנות רק 2 סוגי מטבעות, מדוע? הרי אתם רוצים מבחר מטבעות ממש כמו בבורסה

כיוון שאתם קונים דרך ארנק ואתם נמצאים למשל ברשת BNB תוכלו לקנות ישירות רק את המטבעות “ברירת המחדל” של הבלוקציין שאתם נמצאים (כך גם אם תעברו לרשת אתריום – תוכלו לקנות רק איתר) אבל זה כל העניין , אתם קונים BNB ואז מבצעים SWAP (החלפה) למטבע אחר ותוכלו להחליף למגוון אדיר של מטבעות (על SWAP אני מסביר בהמשך)

USDT in the multiple blockchain

USDT הוא מטבע הצמוד לדולר האמריקאי, כמה שווה דולר אמריקאי כך שווה USDT 1

אם תכנסו ל Ethereum network תוכלו להבחין שאתם יכולים לבצע החלפה של איתר ל USDT ואם תכנסו ל BNB Network תוכלו להבחין שגם שם אפשר להחליף BNB תמורת USDT ועכשיו מגיע הרגע המבלבל! – אלו לא אותם מטבעות, שניהם מקובעים לדולר האמריקאי ומתפקדים באותה הדרך.

אבל שניהם נמצאים כל אחד בבלוקציין אחר ולכן אם יבקשו ממכם להעביר לארנק מסוים USDT אתם צריכים לדעת על איזה פרוטוקול מדובר BEP20 או ERC-20 והדרך היחידה היא להשתמש בפונקציה שנקראת cross-chain bridge.

דוגמה – אני נמצא כאן ברשת האתריום ובו יש USDT המשתמש בERC-20

כאן אני נמצא ברשת ה BNB שגם בה יש את המטבע USDT בסטנדרט BEP-20

קבלה תשלומים:

על מנת לקבל תשלום לוחצים על Receive , שם יופיעו QR Code או היכולת להעתיק את כתובת הארנק (Public-Key) ודרכו לקבל תשלום מכל אחד ברשת הפוליגון

שליחת תשלומים:

שליחת תשלום מתבצע ב Send תוכלו להבחין שהארנק שאליו שולחים מתחיל ב 0X שכן פוליגון בדומה לרשת אתריום – כתובות הארנקים מתחילים ב 0X ולכן אם הייתם רוצים לשלוח מפה לכתובת ארנק אחרת שאינה מתחילה ב 0X קחו בחשבון שהארנק שקיבלתם בקשה לתשלום הוא לא ברשת פוליגון ולא תוכלו לשלוח אליו מטבעות.

החלפת מטבע אחד כנגד אחר – Swap

אחת הפונקציות החשובות בMetamask או Trustwallet הוא היכולת להתחבר לאותם DEX שכן אנחנו יכולים לבצע החלפות של מטבעות בצורה קלה ומהירה.
אם קניתם עד עכשיו נניח פוליגון או BNB (עדיף BNB) תוכלו להחליף את המטבע למנעד רחב של מטבעות.
לחיצה על Swap תעביר אותנו לחלון ההחלפה

נניח שאנחנו רוצים להחליף 10 מטבעות של פוליגון תמורת X מטבעות של Render Coin

בחלון למטה כתוב Slippage , פונקציה זו חשובה כאשר אתם קונים מטבע שהשווי שלו הוא נמוך נניח מטבע אחד שווה ל 0.0000000100 שכן כל תזוזה בו עלולה לבטל את ההחלפה – Slippage הוא למעשה הגדרה שאומרת שאם כתבו לכם ש10 מטבעות פוליגון שוות נניח 1000 מטבעות מסוג Rndr ובדיוק בין הלחיצה שלכם על אישור ביצוע ההחלפה וביצוע ההחלפה בפועל הפסתם נניח 2 אחוז מהמטבעות האם העסקה תמשיך או תיפול.

במטבעות יקרים הסיכוי שיהיה הבדל גדול מ2 אחוז הוא קטן אבל במטבעות שלא שווים הרבה הסיכוי גדול ובהם תאלצו להגיע כמעט ל 15 אחוז Slippage – הזהרו עם פונקציה זו!! שכן אתם עלולים לאבד מטבעות ולחשוב שתקבלו X מטבעות ובסוף תקבלו Y מטבעות

כעת נלחץ הבא ונעבור על מה כתוב לנו

10 Matic תמורת 5.68505 מטבעות של RNDR ומתחת כמה שווה מטבע אחד MATIC הלוא הוא פוליגון אל מול RNDR
בחלון המרובע בתחתית כתוב לנו כמה ה Gas Fee, ניתן לראות שהעלות היא ב MATIC והיא עולה 0.15 דולר.
קחו בחשבון גם אם תמירו מטבע RNDR ל USDT ברשת של פוליגון, תצטרכו עדיין להחזיק מטבעות של פוליגון (MATIC) בשביל העלויות של ה FEE.

 

Trust Wallet

אני ממליץ מאוד על Trust Wallet כיוון שהוא ארנק שיכול להתממשק עם יותר רשתות בלוקציין פחות מוגבל לרשתות אתריום בלבד (למרות ש Metamask יכול גם רשתות אחרות אבל מתמקד באתריום)

לא ארחיב באפשרויות שלו כיוון שהן כמעט זהות לMetamask וכל הפעולות שקיימות ב Metamask קיימות גם פה

 

 

מאמרים קשורים

Leave a Comment